7 tips om met stress om te gaan

 In Stress

Gezonde stress is geen probleem. Het houdt op alert en we presteren beter onder een gezonde hoeveelheid stress. Wanneer het stresshormoon cortisol niet meer afgebroken wordt, krijg je wel fysieke en mentale klachten. Je blijft dan alert, er is geen balans meer tussen inspanning en ontspanning. Ook onder andere buikpijn, hoofdpijn, vermoeidheid, prikkelbaar zijn en neerslachtigheid zijn symptomen die voor kunnen komen.

Heb je last van stress? Lees dan hieronder mijn tips om met stress om te gaan:

 

  1. Weet wat de stress veroorzaakt

Probeer de oorzaak van de stress te achterhalen. Dan kun je er iets aan doen. Welke situatie, taak of personen veroorzaken de stress? Probeer daarna de situatie voor je te halen en te bedenken hoe je gaat reageren. Je hebt bijvoorbeeld stress van je partner die nooit opruimt. Je beeld dit je in en bedenkt hoe je anders kunt reageren, zodat je geen stress oplevert. Door gewoon rustig te vragen of hij/zij wilt opruimen bijvoorbeeld.

 

  1. Hulp vragen

Kun je bepaalde taken die stress opleveren uitbesteden? Zo deed mijn vriend altijd de boodschappen tijdens mijn burnout, omdat ik de drukte niet goed aan kon. Bedenk welke taak jij niet graag doet of niet goed aankan en aan wie je kunt vragen dit over te nemen.

 

  1. Plannen van je dag

Regelmaat in je dag is belangrijk bij stress. Je weet wat er gaat gebeuren. Mensen zijn nog steeds gewoontedieren. Regelmaat geeft rust. Het eerste wat je inplant is me-time. Wanneer je niet goed voor jezelf zorgt, kun je ook niet goed voor anderen zorgen. Plan verder genoeg uitloop na je taken en plan niet teveel op een dag.

 

  1. Sporten

Sporten is belangrijk voor de mentale en fysieke gezondheid. Tijdens het sporten maak je endorfine aan, waardoor je je goed gaat voelen. Door sporten wordt je weerbaarder tegen stress.

 

  1. Yoga

Door yoga te beoefenen wordt je rustig, omdat je goed op je ademhaling let. Yoga beoefen ik nog steeds als ik me onrustig voel. Als ik gestresst of chagrijnig ben, voel ik weer herboren na een kwartiertje of halfuurtje yoga.

 

  1. Ademhaling

Wanneer je veel stress hebt, heb je een hoge ademhaling. Door een hoge ademhaling, ga je je automatisch ook gestresst voelen. Gelukkig kun je dit ook beïnvloeden. Adem 5 seconden diep in door je neus en 5 seconden uit door je mond gedurende 3 minuten. Herhaal dit een paar keer per dag.

 

  1. Onderzoek wat ontspanning voor jou is

Na inspanning moet er altijd ontspanning volgen. Zo kun je bijkomen en kunnen eventuele stresshormonen afgebroken worden. Je creëert hierdoor een goede balans. Waar ontspan jij van? Maak eens een lijst van 10 ontspanningsactiviteiten en doe minstens één activiteit per dag.

 

Wil je met me sparren over je situatie en waar je tegenaan loopt?

Geef hieronder een reactie en ik nodig je uit voor een GRATIS gesprek!

Recent Posts

Leave a Comment

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

0

Start typing and press Enter to search